De mails over AVG vlogen ons de afgelopen weken om de oren. Niet zo vreemd, want de impact van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), die op 25 mei 2018 is ingegaan, is groot. De AVG moet voorkomen dat privacygevoelige gegevens ongelimiteerd worden gebruikt, op straat komen te liggen of worden doorverkocht zonder toestemming.
Voor mkb-bedrijven heeft de AVG verstrekkende gevolgen. Als u nu nog niet voldoet aan deze regelgeving is het zaak dat snel in orde te maken. Hoe? Door persoonsgegevens goed te beheren en te beschermen. Of u voldoet aan de regelgeving is per organisatie verschillend. Deze stappen moet u in elk geval doorlopen:
- Zorg voor een op AVG-gebaseerd privacybeleid
- Inventariseer en classificeer persoonsgegevens
- Houd een verwerkingsregister bij, waarin u vastlegt welke privacygevoelige gegevens u verwerkt, met welk doel en wie toegang heeft tot deze gegevens
Weten of u voldoet aan de regelgeving? Lees dan de Handleiding AVG van de Rijksoverheid.